12 עצות זהב לקבלה לתכנית האצה באקסלרטורים

אתם יזמים. יש לכם רעיון או מוצר או התחלה – אשר יכולה לכבוש את העולם, או לפחות את ישראל, אבל אתם זקוקים לאקסלרטור שיאמין בכם כדי לקבל ממנו עמדת זינוק משמעותית להמשך. האתגר המשמעותי הראשון הוא להתקבל לאקסלרטור הנכון, לכבוש את הצד השני. הנה 12 כללים שיסייעו לכם לעבור את האודישן המתוחכם הזה.

מאת : מערכת ספייסינג ‏ | 28-12-18

בממוצע, 1 מתוך 60 מגישי בקשות קבלה מתקבל לאקסלרטור. אך הממוצע עושה עוול, כי להתקבל לאקסלרטור המתאים לכם, צריך לעתים 2 סנט נוספים.

מוגשים לכם כאן 12 טיפים מנסיונינו, שיכולים לסייע לכם לצלוח היטב את בקשת הקבלה לתכנית האצה:

1. התאמת ענף הסטארט-אפ לאופי האקסלרטור היא קריטית.

שלא כמו בבקשות למילגות, ללימודים, להגרלות – שם הסטטיסטיקה לעתים מנצחת והכמות מגדילה סיכוי, לא כך הדבר באקסלרטורים. אקסלרטור בתחום פוד-טק יעדיף משמעותית סטארט-אפים אשר נוגעים בתעשיית המזון, אקסלרטור בתחום הפינ-טק יתרגש יותר מרעיונות בתחום הפיננסי טכנולוגי. בידקו את הקטגוריה של האקסלרטור, והגישו בקשות רק לתכניות שאתם חלק מהענף שלהן, אלו גם האקסלרטורים אשר באמת יאיצו אתכם ויגדילו את סיכויי הצלחתכם.

2. בצעו מחקר שוק.

אקסלרטור, כמו גם חממה או משקיע – יכולים להבין ולאהוב רעיון, אך השלב המיידי לאחריו הוא להבין את פוטנציאל השוק. להבין את הזירה התחרותית שאתם נכנסים אליה, להבין את סיכוייכם. פשוט להבין.

גודל השוק הוא קריטי כבסיס. ואתם חייבים להבין את גודל השוק העולמי, ולא רק המקומי. לאחר מכן אנא פרטו מי השחקנים המרכזיים בשוק ומה היתרון והחיסרון של כל אחד מהם. מכאן כבר התמונה מתבהרת ואתם למעשה מרמזים מדוע אתם תחדרו לשוק בזווית חדשה ומשמעותית.

3. ודאו שהמוצר שלכם ממש פותר את הכאב אותו אתם מציגים.

כאשר אתם מציגים במופע שלכם למשל את - שתיית אלכוהול אצל בני נוער ככאב העיקרי של השוק, אז ודאי שהמצאת תרופה להנג-אובר אינה הפתרון (אלא יש לחשוב על מוצר אשר מונע או מפחית מלכתחילה את שתיית האלכוהול). סטארטאפיסטים מנסים לעיתים להציג את עצמם כפותרים בעיה כואבת שלה ישנו שוק עצום ממדים, אבל בסוף מתברר שהבעיה אכן קשה ביותר אבל החברה לא פותרת אותה כלל.

4. הצוות הוא המלך.

אקסלרטורים ומשקיעים נותנים ניקוד עצום לצוותים. הצוות המנצח צריך לתת מענה לכל מטלות הבסיס אשר יקבעו אם הרעיון יצליח: טכנולוג, איש מוצר, איש שיווק, ניסיון ביזמות או בניהול. כל אלו קריטיים. הניסיון של אותו צוות לעבוד בעבר יחד – גם הוא פרמטר חזוי להצלחה עתידית.

אם טרם השלמתם בניית צוות, פרטו שאתם בוחנים כמה אפשרויות, או נמצאים במו"מ עם אנשים מתאימים שיתנו מענה לפונקציות השונות. נסו לתת דוגמאות ספציפיות ככל האפשר.

בפרזנטציה, כדאי שינכחו גם מוביל הביזנס וגם מוביל הטכנולוגיה והמוצר. השאלות שתישאלו ע"י הקהל תיגענה בכל הדיסציפלינות.

5. אם זו אפליקציה, כדאי שהיא תהיה רק תוספת לפלטפורמה, אלא אם היא משנת חיים.

אקסלרטורים וגם משקיעים נמשכים לחברות שהאפליקציה מהווה רק היבט אחד מהעסק שהן מנהלות, רק כתוספת או העטיפה של המוצר הגדול והמרכזי. אפליקציות הולכות לרוב לבית הקברות של אי שימושים או מחיקה. יוצאות דופן ובולטות, אלו כמובן אפליקציות משנות חיים. כדוגמת ווייז, טינדר, פנגו ועוד. אם אתם לא כאלה, עשו שהאפליקציה היא רק תבלין לפלטפורמה, ולא הרעיון המרכזי.

6. Go To Market.

הדרך והשיטה שלכם לחדור לשוק, הגו-טו-מרקט, היא אבן דרך משמעותית בכל יסודות השכנוע. מוצר או טכנולוגיה אשר לא ברורה תכנית החדירה לשוק, לא יכבוש את הקהל. במסגרת זו, גם הצגת מודל עסקי היא קריטית וחשובה, כי אתם מכוונים לעולם שבו כל בעלי העניין רוצים לראות היתכנות עסקית. זהו גם תרגיל מחשבתי מצוין ומחדד עבורכם, שהרי זמנכם הוא היקר ביותר, וכדאי לראות שכל המודלים מסתדרים. 

7. MVP.

אם יצרתם כבר אבטיפוס, השקתם משהו, עשיתם מוצר בסיסי – זו הוכחה מעולה ליכולות שלכם והוכחה מצוינת לרצינות שבדרך. גם מוקאפ הוא כלי מצוין ולרוב חינמי, להציג את המיזם באמצעות חלונות, מסכים וכפתורים שמובילים ממסך למסך. כך תציגו בצורה כמעט מושלמת בפני פאנל השופטים את הרעיון שלכם, אפילו שמאחורי המוקאפ אין עדיין תוכנה אמיתית. וחשוב מכך - תצליחו להוכיח שיש לכם חזון וגם יכולת לממשו למציאות. המחשה והצגה של מוצר – טובה מאלף נפנופי ידיים.

8. עשו 15 חזרות על הפרזנטציה.

אם הקצו לכם 7 דקות, ודאו היטב בחזרה כי אתם מסיימים מוקדם מזה את כל הפרזנטציה, ועוברים על המכלולים החשובים. לא תמיד יתאפשר לכם להציג ברצף. לעתים רבות יקטעו את דבריכם בשאלות. היו מוכנים לענות על כל סוגי השאלות, זה השלב בו בודקים את עוצמתכם כצוות, ואת יכולתכם להתמודד עם מצבים בלתי צפויים, בדיוק כמו בחיים העסקיים.

9. דברו פתוח, מרגש, פה אין מקום לסודיות.

99% מהרעיונות קמים ונופלים על יישום. לא על הרעיון עצמו. לכן אין זה המקום להגן על דבריכם בדיסקרטיות או בקשת סודיות. פאנל השיפוט רוצה שתצליחו. צרו קשר עין. אל תחששו לתת מספרים ולחשוף מידע. זה בסדר להודות שיש דברים שאינכם יודעים, אם תנסו להסתיר חוסר ידיעה, לרוב המומחים בפאנל יזהו זאת מיד.

אל תתווכחו. אך זהו גם לא הזמן להצטנע, זו מכירה לכל דבר – מותר, ולמעשה זה הרגע להרשים ולרגש. ספרו על כל הישג רלוונטי: תחרות שזכיתם בה או עליתם בה לשלב הגמר, מחסום טכנולוגי שהתגברתם עליו, מכתב כוונות שקיבלתם מחברה כלשהי, או השקעה (גם אם לא גדולה) ממישהו שכבר מאמין בכם. זו הבמה שלכם. שדרו הצלחה.

10. תדייקו בהכל.

דיוק הוא כמו צליל גבוה, מרגישים אותו בכל תזוזה. תדייקו בשעה שהוזמנתם אליה, תדייקו בלבוש, תדייקו בעיצוב הפרזנטציה, בניקיון, בחומר השיווקי שלכם, בכרטיסי הביקור, במילים והמספרים שאתם מפזרים לחלל.

11. לימדו מי בקהל.

עוד מימי כוכב נולד, זהות השופטים או הקהל היא קריטית להתאמת המסרים שלכם. תלמדו מי בשופטים, מה הרקע ממנו הם באים, אם אפשר מה אופיים ובמה השקיעו בעבר. שופט בעל רקע פיננסי הוא פריק של מספרים ונתונים, שופט טכנולוגי יתעמק לחפש אדג' טכנולוגי, ושופטים רבים יביטו בכם כאנשים, כצוות, כמי שהם מפקידים את האמונה בידם. דעו לפני מי אתם מציגים, וקבלו יתרון יחסי עצום על פני מתחריכם.

12. השאירו טעם של עוד.

מאז ומעולם, קהל מרוגש הוא כזה שנשאר לו טעם של עוד. בין אם זה קונצרט, משחק כדורגל או פיץ' של סטארט-אפ. השתמשו בטיזרים, תנו דוגמא אחת בלבד לכל טענה, דברו קצר, שימו המון בטחון בדבריכם, הדליקו כוכבים על הדרך, כאלו שמסקרנים את הקהל לשמוע עוד על הפוטנציאל. השאירו טעם של עוד ואכן תקבלו לאחר המצגת פניות רבות לשמוע עוד.