אקסלרטורים vs. אינקובטורים: מה סטארט אפים צריכים לדעת?

עבור סטארט-אפים הנמצאים בתחילת דרכם, תוכניות האצה באקסלרטורים ובאינקוברטורים מציעות דרכים נהדרות להצמיח את העסק שלהם, אך מה ההבדלים ביניהן?

מאת : מערכת ספייסינג ‏ | 28-12-18

מקימי סטארט-אפים בתחילת דרכם, לעיתים קרובות פונים לתוכניות האצה באינקובטורים או באקסלרטורים כדי לקבל עזרה. המונחים "אקסלרטור" ו-"אינקובטור" לרוב נשמעים כאילו הם מייצגים את אותו הרעיון, עם זאת, ישנם כמה הבדלים אשר חברות סטארט-אפ הנמצאות בתחילת דרכן, ורוצות להצטרף לאחד מהתוכניות, צריכות להיות מודעות להם.

אקסלרטורים ואינקובטורים מציעים ליזמים הזדמנויות טובות בשלב מוקדם של המיזם. היזמים מקבלים עזרה כדי להרחיב ולהגדיל את העסק שלהם במהירות, ולעיתים קרובות התוכניות מסייעות להגדלת הסיכויים לקבלת השקעה עבור הסטארט-אפ שלהם. אך עדיין, התוכניות הן מסגרות שונות ומספקות כלים שונים להצלחת הסטארט-אפ.

האקסלרטורים תפקידם להאיץ צמיחה של חברה קיימת, בעוד שהאינקובטורים מטרתם לפתח ולבנות רעיונות, עם שאיפה לבניית מודל עסקי של החברה. לכן האקסלרטורים מתמקדים בהרחבת העסק, בעוד שהאינקובטורים מתמקדים יותר במתן ביקורת כלפי רעיונות נוכחים.

בעוד ששני סוגי התוכניות היו פופלאריות לרוב במרכזי סטארט-אפ כמו עמק הסיליקון, כיום ניתן למצוא אותן בכל רחבי העולם. למרות שרוב האנשים נוטים לקשר את התוכניות האלה עם סטארט-אפים טכנולוגיים, רובן מקבלות חברות ממגוון רחב של תחומים.

אקסלרטורים

אחד ההבדלים הגדולים בין אקסלרטורים לאינקובטורים הוא איך שהתוכניות מובנות. לתוכניות האצה באקסלרטורים יש בדרך כלל מסגרת זמן שבו חברות עצמאיות משקיעות, בין כמה שבועות עד כמה חודשים של עבודה בקבוצה של מנטורים, כדי לבנות את העסק שלהם ולמנוע בעיות לאורך הדרך. Y Combinator, Techstars ו-Brandery הם חלק מהאקסלרטורים הידועים ביותר.

כדי להתקבל לתוכנית האצה באקסלרטורים מתחילים בתהליך הרישום, אך ברוב האקסלרטורים המובילים זהו תהליך סלקטיבי מאוד. Y Combinator, למשל, מקבלת רק 2% מהפניות המתקבלות, ו –Techstars מאשרות בסביבות ה – 10 פניות מתוך 1,000 שמתקבלות.

חברות סטארטפ-אפ הנמצאות בפיתוח, זוכות בדרך כלל בהשקעה קטנה ובנוסף בגישה לרשת הדרכה גדולה, תמורת כמות קטנה של הון עצמי. רשת המנטורים מורכבת מבכירים, יזמי הון סיכון, מומחים בתעשייה ומשקיעים חיצוניים אחרים, והיא לעיתים קרובות הערך הגדול ביותר עבור חברות פוטנציאליות. גם רשתות המנטורים אינן קטנות. ל - TechStars למשל, יש מאות מנטורים בתוכנית שלה.

אינקובטורים

תוכניות האצה באינקובטורים מתחילות עם חברות (או אפילו עם יזמים יחידים) שבדרך כלל נמצאות בתחילת דרכן ושאינן פועלות לפי לוח זמנים קבוע. למרות שיש כמה אינקובטורים עצמאיים, ישנם כאלה אשר ממומנים או מנוהלים על ידי חברות הון סיכון, גופים ממשלתיים, תאגידים גדולים, ועוד. לכמה מתוכניות האצה באינקובטורים יש תהליכי קבלה, אבל אחרים עובדים רק עם חברות ורעיונות שבאים במגע דרך שותפים מהימנים. דוגמא טובה של אינקובטור הוא –Idealab.

בהתאם לצד הממן, אינקובטור יכול להיות ממוקד בשוק מסויים. לדוגמא, אינקובטור בחסות בית חולים, עשוי לחפש רק סטארט-אפים בתחום הבריאות.

 

ברוב המקרים, חברות סטארט-אפ שהתקבלו לתוכניות האצה באינקובטורים עוברות לאזור גיאוגרפי מסויים וחולקות מרחב עם חברות אחרות. בתוך האינקובטור, החברה תחדד את הרעיון שלה, תבנה תוכנית עסקית ותעבוד על שוק המוצר המתאים.

אינקובטור טיפוסי כולל שטח משותף בסביבה של חלל עבודה, תוכנית חריכה חודשית, הדרכה נוספת של מנטור וקשר לקהילה המקומית.

חללי עבודה משותפים הם חלק גדול מחווית האינקובטורים, וקיימים חללי עבודה משותפים המפצלים את המתחם למען תוכניות האצה, עם חיוב שכירות נפרד הכולל גישה לשירותי המתחם. ישנם אקסלרטורים המציעים חלל עבודה משותף, אך רובם מספקים חברות עם שטח משרדים פרטי או נותנים להם למצוא את השטח המתאים להם בעצמם.

גם האינקובטורים וגם האקסלרטורים מציעים הזדמנויות מצויינות כדי לעזור לחברות ורעיונות צעירים להמריא וללכת בדרך הנכונה. אז במה אתם בוחרים?